Sjablonen voor verzendlabels

Winkelen op internet blijft elke dag toenemen. E-commerce is de afgelopen jaren gegroeid en bedrijven zetten hierop in om zich aan te passen aan de markt. Transacties evolueren in een duizelingwekkend tempo en om aanwezig te zijn in de markt, moet men op de hoogte zijn van nieuwe trends. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom mailings steeds populairder worden. Een vraag die opkomt wanneer u begint met het verzenden van uw producten, is het vinden van de modellen van verzendlabels.

Eerst moet u weten hoe u de producten bij de klanten kunt krijgen. Er zijn veel vervoerders en elke vervoerder genereert doorgaans zijn eigen verzendlabels. Dat wil zeggen, ze hebben een programma of sectie op hun website waar ze informatie invullen om het label en de code te maken die elk pakket onderscheidt. Is het in dit geval echt nodig om een sjabloon voor een verzendlabel nodig te hebben?

Nodig inlichtingen


Elk adresetiket vereist basisinformatie. Hiertoe behoren het postadres waar het pakket moet aankomen (straat, nummer, postcode, plaats, land, enz.) en de ontvanger (de naam van de klant of het bedrijf). In veel gevallen kan ook een telefoonnummer en/of e-mailadres worden vermeld.

Aan de andere kant moet het label ook de informatie van de afzender bevatten, dat wil zeggen uw eigen gegevens. Zelfde gegevens als voor de ontvanger: postadres en uw naam of die van uw bedrijf. De vervoerder kan ook telefonisch of per e-mail contact opnemen met de afzender. Deze gegevens worden voornamelijk gevraagd omdat, in het geval van een probleem en de levering niet kan worden uitgevoerd, de zending moet terugkeren naar zijn oorsprong om onderweg niet verloren te gaan.

Een ander belangrijk stuk informatie om in gedachten te houden is het gewicht van het pakket. Het kan variëren van enkele grammen tot enkele kilo's, en een deel van de transportprijs zal hiervan afhangen. Inderdaad, hoe zwaarder het is, hoe hoger het bedrag zal zijn. De koerier zal u om het exacte of geschatte gewicht vragen om het transport aan te passen aan de behoeften van het pakket.

Gegevenscodering


De gekozen rederij maakt het verzendlabel aan. Met alle aangeboden informatie genereert het aannemersbedrijf een alfanumerieke code unieke identifier die direct aan elk pakket is gekoppeld. Deze serie verzamelt de gegevens die nodig zijn om pakketbezorging te vereenvoudigen.

Daarnaast wordt uit de alfanumerieke reeks een eendimensionale of tweedimensionale code (afhankelijk van de drager) gemaakt. Door de juiste reader te gebruiken, kunt u zich identificeren met de eerder verstrekte gegevens. Deze code wordt gebruikt voor het uniek markeren, identificeren en volgen van pakketten, vanaf hun binnenkomst, via het magazijn en tot aan de laadstations.

Hoewel bedrijven meestal hun eigen labels aanbieden, heeft u ook de mogelijkheid om uw eigen labels te maken die de vereiste informatie bevatten. De gegevens van de ontvanger zijn:

  • Verzending naar: de naam van de klant of het bedrijf waarvoor het pakket bestemd is.
  • Adres: straat, nummer en meer informatie over waar de zending moet aankomen.
  • Stad: naam van de stad van bestemming.
  • Postcode.

Dezelfde retouradresinformatie zou ook moeten verschijnen. Andere pakketinformatie die we kunnen opnemen is:

  • Nº Pakket: Aantal pakketten inbegrepen in de zending.
  • Gewicht kg: het gewicht in kg van het pakket.
  • Datum: Wanneer u het pakket aan de vervoerder overhandigt.
  • Ref: pakketreferentienummer.

Hier is een voorbeeld dat u kunt gebruiken voor uw mailings, u hoeft alleen dezelfde informatie in te vullen die doorgaans wordt aangegeven voor een brief:

Voorbeeldlabel voor zendingen

Als u op de afbeelding klikt, kunt u het sjabloon voor het verzendlabel downloaden om te gebruiken. Eenmaal verkregen, kunt u deze uitprinten en met de hand invullen of de gegevens vooraf op uw computer toevoegen. De beste optie is om het af te drukken als zelfklevende etiketten om op de verpakking te plakken. Hiervoor heeft u een labelprinter nodig..

Het standaardformaat voor verzendetiketten is 10 x 15 cm. Als het te groot is voor uw pakket, zijn de andere gebruikte afmetingen 15 x 7 cm en 10 x 10 cm.

Soorten zendingen en pakketten


Het type verzending dat geschikt is voor uw product is afhankelijk van verschillende factoren. Hier zullen we de meest voorkomende zien:

Snelheid


Over het algemeen maken we onderscheid tussen expreszendingen en gewone zendingen. De gebruikelijke keuze is de tweede en dat het pakket binnen een standaardtijd aankomt. Als de zending binnen korte tijd moet aankomen, kiezen we voor express. Het kan gebeuren in 10, 24, 48 uur, enz.

Bestemming


Een pakket kan een nationale of internationale bestemming hebben. Dit is een belangrijk detail bij het verzenden van producten, omdat niet alle vervoerders beide opties hebben of, simpelweg, sommige zijn gespecialiseerd in het een of het ander.

Levering


Een andere optie die zich voordoet bij het verzenden van een pakket, is waar het moet worden afgeleverd. De ontvanger kan kiezen tussen zijn huis of werkplek, of een herverdelingspunt. De vervoerder biedt u een lijst met locaties waar u het pakket op elk moment kunt achterlaten om af te halen.

Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan contact op met het technische team van Logiscenter en helpen je met alles.